Cognitieve Gedragstherapie bestaat uit cognitieve therapie en gedragstherapie. Het is een vorm van psychotherapie waarbij de focus vooral ligt op het gedrag en de gedachten. De belangrijkste doelen van deze vorm van psychotherapie is het onderzoeken van negatieve gedachten en de invloed die deze gedachten hebben op het gevoel en het veranderen van gedrag waardoor het gevoel kan veranderen. Therapeut en cliënt werken hierbij nauw samen als een team.

 

De achterliggende theorie is dat gedachten en gedrag bepalen hoe iemand zich voelt. Wanneer iemand vaak negatieve gedachten heeft, zal iemand sneller negatieve gevoelens ervaren. Ook bepaalt het gedrag voor een groot deel hoe iemand zich voelt.

cognitieve gedragstherapie
cognitieve gedragstherapie

Wanneer iemand angstig is in bepaalde situaties en deze gaat vermijden, zal de angst in ernst toenemen. Ook kan de angst zich verspreiden naar andere situaties. Wanneer iemand zich bij anderen snel onzeker voelt en niet zo makkelijk iets zegt, zal er meer spanning of irritatie ontstaan.

Eerst wordt de invloed van negatieve gedachten en problematisch gedrag in kaart gebracht met behulp van analyses. Aan de hand daarvan wordt bepaald welke interventies het meest passend zijn in de specifieke situatie van de cliënt. Deze interventies kunnen bestaan uit oefeningen in de sessie of bijvoorbeeld oefeningen thuis of op andere plekken waar iemand zich gespannen voelt.

Varianten van cognitieve therapie en gedragstherapie zijn EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing), MBCT (Mindfulness Bases Cognitive Therapy) en Schematherapie. Daarover vindt u rechts in het menu meer informatie.


 

Meer informatie over Cognitieve Gedragstherapie kunt u vinden op de site van de Vereniging voor Gedragstherapie en Cognitieve therapie; www.vgct.nl.